My Email addres: Farzad.Mostafavi@live.com
***لطفا با ارسال نظرات خود در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ بنده را راهنمایی فرمایید***هرگونه کپی مطالب از این وبلاگ مجاز می باشد*** با تشکر از بازدید شما
آدرس جدید و بدون فیلتر وبلاگ به همراه کلیه مطالب قبلی http://farzadmostafavi.blog.com

Autodesk Map انجام ترانسفورماسیون در نرم افزار

نرم افزار Autodesk Map که از نسخه سال 2005 به بعد با نام Autodesk Map 3D شناخته می شود و یک نرم افزار مستقل در مجموعه محصولات شرکت Autodesk هست با نصب نرم افزار Land Desktop بصورت خودکار نصب می گردد . در اینجا قصد دارم نحوه انجام ترانسفورماسیون توسط این نرم افزار رو توضیح بدم .

امیدوارم که نوشتار زیر راهنمای خوبی برای علاقه مندانش باشه .

شاید برای شما پیش آمده باشه که بخواهید ابعاد ، مکان و یا جهت یک نقشه یا مجموعه ای از Object ها و یا ابعاد تصویری که می بایست دیجیتایز بشه رو در محیط CAD تغییر بدین .

در اینجا بذکر دو روش ترانسفورماسیون در نرم افزار Autodesk Map می پردازم .

1- روش اول

این ترانسفورماسیون از نوع کانفورمال و خطی بوده و تنها به دونقطه برای انجام انتقال نیاز است .

از طریق منوی Map گرینه Tools و سپس Transform را انتخاب کنید .

پیغام Select/Layer در خط فرمان ظاهر می شود . با انتخاب لایه ، فقط عوارض موجود لایه یا لایه هایی که معرفی می کنید و با انتخاب select عوارضی که توسط موس انتخاب می کنید ، منتقل می شوند .

پس از اینکه انتخابتان را انجام دادید پیغام First source point در خط فرمان ظاهر می شود که می بایست در اینجا اولین نقطه رفرنس اولتان برای انتقال را از طریق موس و یا وارد نمودن مختصات انتخاب کنید . پس از این کار پیغام First destination point ظاهر می شود که می بایست مکان نقطه رفرنس اولتان پس از انتقال را از طریق موس و یا وارد نمودن مقدار مختصات آن معرفی کنید .

بعد از این مرحله پیغام Second source point ظاهر می شود که می بایست همین روند پیشین را برای نقطه رفرنس دوم هم انجام دهید .

با معرفی مکان نقطه رفرنس دوم ترانسفورماسیون انجام خواهد شد .

البته به شخصه این روش رو برای کارهای دقیق پیشنهاد نمی کنم ولی اگر این کار رو انجام دادین اقدام به کنترل دقت در بخش های مختلف نقشه بکنین .

2- روش دوم

این ترانسفورماسیون ازنوع غیر خطی بوده و محدودیتی در تعداد نقاط رفرنس نداریم .

از منوی Map گزینه Tools و سپس Rubber Sheet را انتخاب کنید . پیغام Base point 1 ظاهر می شود . نقطه اول از نقشه یا تصویر را برای انتقال معرفی کنید . پیغام Reference point 1 ظاهر می شود . مکانی که نقطه اول باید در آن قرار بگیرد را معرفی کنید .

پیغام اول برای نقطه دوم می آید و این روند ادامه دارد تا جایی که با زدن کلیک راست موس انتخاب نقاط رفرنس را به پایان برسانید .

پیغام Select objects by /Select ظاهر می شود . S را تایپ کنید تا Selection فعال شود و بتوانید عوارضتان را انتخاب کنید . پس از انتخاب عوارض با یکبار کلیک راست کردن ، ترانسفورماسیون انجام می شود . البته در این روش برای انتقال هاشورها و بلوکها دچار مشکل می شویم که دلیل آن ماهیت این عوارض است ولی درمورد عوارض دیگر و فایلهای رستر مشکلی نیست .

مسئله مهم در این روش این هست که تعداد نقاط رفرنس و چگونگی پراکندگی آنها در منطقه ای که باید عمل ترانسفورماسیون بر روی آن انجام شود ، تاثیر مستقیم در دقت کار شما داره و بایستی حواستون جمع باشه که نقاط رفرنس کل منطقه رو بخوبی پوشش بدن

No comments:

Post a Comment