My Email addres: Farzad.Mostafavi@live.com
***لطفا با ارسال نظرات خود در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ بنده را راهنمایی فرمایید***هرگونه کپی مطالب از این وبلاگ مجاز می باشد*** با تشکر از بازدید شما
آدرس جدید و بدون فیلتر وبلاگ به همراه کلیه مطالب قبلی http://farzadmostafavi.blog.com

كار با لايه ها و واحدهاي اندازه گيري در اتوكد







Fit منوی
در این قسمت می‏توانیم نوع قرارگیری متن اندازه را بر روی خطوط اندازه تعیین کنیم.
این منو دارای 4 قسمت می‏باشد:
Fit option
در این قسمت مکان قرار گیری نوشته اندازه‏ها و همین‏طور فلش اندازه‏گذاری را تعیین می‏کنیم.
Text placement
در این قسمت تعیین می‏کنیم که نوشته اندازه‏ها وقتی‏که نوشته بین دو خط اندازه قرار نمی‏گیرد در کدام قسمت خطوط اندازه‏گذاری قرار گیرد.

Scale for dimension features
در این قسمت هر اندازه که کاغذ تعیین شده برای ترسیم بزرگ شده باشد ، به همان نسبت مقیاس نقشه بزرگ می‏شود.
Fine tuning
در این قسمت مکان قرار گیری نوشته اندازه بر روی خط اندازه را تعیین می‏کنیم.
منوی Primary Units در اتوکد
در این منو نوع نوشتن اندازه‏ها و اینکه چند رقم اعشار باشد و همچنین تعیین پیش‏وند و پس‏وند برای اندازه‏ها مشخص می‏شود.
منوی Alternate Units در اتوکد
برای نوشتن دقت اندازه‏گذاری از این منو استفاده می‏شود.
منوی Tolerance در اتوکد
برای وارد کردن تُلرانس از این منو استفاده می‏کنیم.
----------------------------------------
کار با لایه ها در اتوکد
برای اینکه خطوط مختلف را از همدیگر جدا کنیم و بتوانیم آنها را به راحتی انتخاب کنیم از نوع خط ، رنگ ، ضخامت استفاده می‏کنیم. برای این‏کار از دستور لایه‏ها استفاده می‏کنیم. طریقه فعال نمودن: 1- نوشتن La در منوی فرمان 2- انتخاب این دستور از منوی آبشاری Format بعد از فعال شدن این دستور پنجره‏ Layer Peroperties Manager باز می‏شود که به توضیح این پنجره می‏پردازم. در قسمت سمت چپ ، مکانی برای این‏که بتوانیم لایه‏های مورد نظر را انتخاب و آنها را فیلتر کنیم. در قسمت سمت راست ، مکانی برای این‏که بتوانیم لایه‏هایی را که در نظر داریم بسازیم و از آنها استفاده کنیم. این قسمت مهمترین قسمت این پنجره می‏باشد و بیشتر از این قسمت استفاده می‏کنیم.
Status در این قسمت لایه‏‏ای که در جریان باشد و ازآن استفاده می‏کنیم به صورت علامت‏دار می‏باشد. با دوبار کلیک کردن بر روی هر لایه ، آن لایه به صورت فعال در‏می‏آید و یا روی لایه مورد نظر رفته و دکمه Set current یا Alt+C را بزنید. Name برای نام‏گذاری لایه‏ها استفاده می‏شود. On برای روشن و خاموش کردن لایه‏ها استفاده می‏شود. اگر لایه‏ای را خاموش کنیم ، آن لایه دیده نمی‏شود ولی کارهایی مانند پاک کردن ، کپی کردن ، منتقل کردن و ... به روی آن لایه انجام می‏شود.
Freeze این قسمت نیز مانند قسمت On می‏باشد با این تفاوت که اگر لایه‏ای فریز باشد دیگر کارهایی مانند پاک کردن کپی کردن و ... را نمی‏توانیم بر روی آن انجام دهیم. Lock این قسمت برای قفل کردن لایه می‏باشد. اگر لایه‏ای قفل ، آن لایه نشان داده می‏شود ولی هیچ عملی روی آن انجام نمی‏شود. اگر با کرسر روی لایه‏ای که قفل است برویم ، در کنار کرسر یک قفل ظاهر می‏شود. به این معنی است که این لایه قفل می‏باشد. Color برای انتخاب رنگ لایه استفاده می‏شود. ما می‏توانیم برای هر لایه یک رنگ استفاده کنیم.
Linetype برای انتخاب نوع خط استفاده می‏شود. در این قسمت می‏توانیم برای هر لایه یک نوع خط انتخاب کنیم. مثلن برای خط اصلی ، خط ممتد یا برای خط ندید ، خط Hidden را انتخاب می‏کنیم. Lineweight برای انتخاب ضخامت لایه‏ها استفاده می‏شود. Plotstyle در این قسمت رنگ لایه نوشته شده است و به صورت غیر فعال می‏باشد. Plot در این قسمت تصویر یک پرینتر برای هر لایه وجود دارد. اگر نخواهیم که لایه‏ای بر روی کاغذ پرینت چاپ شود، بر روی تصویر پرینتر لایه مورد نظر کلیک می‏کنیم و یک خط قرمز بر روی تصویر پرینتر می‏افتد به این معنی که این لایه در پرینت چاپ نمی‏شود.
ساخت یک لایه جدید در اتوکدبرای ساخت یک لایه جدید می‏توانیم از گزینه بالای پنجره باز شده استفاده کنیم و یا کلید ترکیبی Alt+N را بزنیم و یا بر روی پنجره کلیک راست کنیم و گزینه New Layer را انتخاب کنیم. پاک کردن یک لایه برای پاک کردن لایه می‏توانیم از گزینه بالای پنجره استفاده کنیم و یا کلید ترکیبی Alt+D را بزنیم و یا بر روی پنجره کلیک راست کنیم و گزینه Delete Layer را انتخاب کنیم. انتخاب لایه جاری برای انتخاب یک لایه می‏توانیم از گزینه بالای پنجره استفاده کنیم و یا کلید ترکیبی Alt+C را بزنیم و یا بر روی پنجره کلیک راست کنیم و گزینه Current Layer را انتخاب کنیم.

No comments:

Post a Comment